söndag 27 juli 2014

Så tar jag en tur norrut.

Då var det dags för lite semester paddling. Planen var att ta mig upp till Öja. Men att hela tiden paddla i grön sörja och väder gjorde att det inte blev så. Men det blev att kolla till Lacka.

Det blev att paddla i grön sörja.

Söndag

Det var bäst att testa utrustningen innan långturen som ska gå nu i augusti. Ett par dagar norrut för paddla till Öja och öarna däromkring.
Efter massa velande så kom jag iväg och tog den vanliga vägen till Lacka. Havet var grönt av alger och var varmt. Som tur var det molnigt så det var inte olidligt.

Regn? Nä..

Eh vilken gröt.

Jo.Massa äckliga alger.

Fin glid som det ska va.

Hoppar vi över lite öppet vatten igen.

Liten paus.

Porten mot norr.
Värmen gjorde att jag tappade lite för mycket energi. något som jag måste tänka på. Direkt när man lämnar Stendörren och båtlivet blir glesare så dyker några örnar upp. Ett par som jag känner igen.

Gröna stråk in i viken.

Tarp för få skugga.
 Kanske skulle säga lite om paddling genom gröten? Det var nämligen mycket alger i vattnet. Och visa delar vid stränderna var det en massa som stank. Jag kommer att känna denna lukt hela turen här ute. Bättre längre in i skärgården.

Bra kräm idag på denna mackapär.

Passade på att grilla lite lamm och grönsaker när jag är själv ute. Tycker verkligen om denna lätta maträtt. till efterrätt blev det en varm fruktsallad med vispgrädde. Jo det dracks champagne till båda rätterna.
Borde äta detta oftare.
Efter maten blev det att glo lite på Landsort som jag var ute efter att hälsa på. Hörde örnar som gnällde på sitt vanliga vis andra sidan ett berg. Sen kom ett gäng får förbi på själva Lacka.

Måndag

Vaknade på natten att ett ordentligt åskväder drog förbi inåt land. Jag visste att det skulle komma, men var ändå på tå för att ha koll på det.

Skitväder på väg norrut.
Jag hade som plan att dra upp till Öja. Men efter kollat på väder på app och i verkligheten så ställde jag in denna del. Paddla nästan en mil på öppet hav med få ställen att söka skydd för just åska. Nej tack. Det andra var alla dessa alger, Det är inte kul att paddla i det eller bada i det. Så söder ut gällde,

Stinkande algsörja.

Lacka!

Säl!

Mälarbåt
 Tog en liten pust paus norr om Lacka för paddla över fjärden igen. Nu var det visst inte bara jag som tog en paus just där. En säl glodde på mig bara så där en stund.
Efter att fått ligga på Brunskär en stund pga massa åskväder som jag inte hade koll på var det ville ta vägen så tog jag sikte på en ny ö för sova på.

Kanske där kan man bo på?
Det hade tältat folk förut på denna ö och jag valde en bra plats med skugga på morgonen och fläkt under natten.

Får duga då.

Lite djävulpasta då.

God natt då.

Tisdag

En #äggmacka

Allmänt fågelkaos.
Vaknade till massa fågelliv. Massa måsar och starar flög i allmänt kaos. Fattade inte varför. Kul? Nåja det blev slänga upp en äggmacka på insta och paddla till stugan. Lusten att paddla själv var nämligen låg. Det blir så ibland bara. För varmt och det luktade ruttna alger gjorde det inte bättre. Så det blev smitvägen till Stendörren genom fågelskydden.

Missa detta med 1 par dar.

Fin tältplats om det inte vore för fåren.

Lyckad fångst.

Min gamle trotjänare.

En rullsten ö.

Snabb stopp.
Blev påmind om att det var dags att äta lite. Så jag la mig i skuggan vid E4 och glodde på båtar en bra stund. För sen paddla in  till stugan igen. En skön tur blev det ändå i ett för varmt väder för mig. Nästa tur blir lite längre är jag rädd för. Men den dröjer den kommer upp här.

Dumglo på båtar en stund eller två.

Bra surf inåt land.

The end.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar