fredag 14 juni 2013

Tankar om maten på en långtur.

Den frågan jag ställde mig för ett par år sen var. Hur varierad mat äter man hemma? Inte så mycket va? Så varför göra det när man paddlar. Men maten är viktig på paddlingen för att humöret ska vara på topp under en längre tur.  Och visst är en kvällsmiddag är en fin avslutning på dagen efter en lång paddling?

Grillning i Sankt Anna skärgård.

När vi skulle paddlade 21 dagar lång tur förra året. Så fick jag lite ha upplevelser gällande matvaror och prövande av lite idéer som hade snurrat i skallen innan. Det går inte nämligen ha med sig mat så lång tur eller ens ha koll på vad man kan få tag i små butiker.
Sen är jag en person som inte kan ha en strikt matsedel att följa. Det går bara inte ens för en vecka hemma. Så det blir att ha ett basutbud på matvaror som kan varieras och ta i olika ordning och kombineras med det man hittar i butiker är det som gäller.
Sen att luncherna liknar varandra är en sak. För de brukar bestå av en varm eller kall soppa med smörgås. Gärna med makrill i tomatsås som pålägg på en knäckebröd macka . Men det kan gärna slinka in en sillbit eller en pasta med pesto som omväxling.

Lunch någonstans.

Middagarna blir det att lägga lite mer krut på matlagningen. Gärna blir det att grilla något eller en pastarätt.  Och självklart någon efterrätt om det går att få till.
Det andra är att jag inte har något frystorkat med längre. Inte ens till nödmat. Jag får kasta dem pga att de blir för gamla efter ett par år. Sen är de inte goda. Så in med färska grönsaker, potatis, kött och färdiga soppor. Det är bara testa om de är okey.
Och glöm inte att passa på äta på någon av de skärgårdskrogar som finns. Eller köpa rökt fisk av en fiskare. Det dessa små lyxting som gör en kajak tur så härlig. Sen att man stöder en levande skärgård är bonus.

Flundra på Harstena.

Basvaror

När jag sticker ut och paddlar har jag alltid ett basutbud på råvaror med mig. Allt är packat redan i lådor för det ska vara så smidigt som möjligt att bara ta med sig. Det finns som brukar vara med är kaffe,te, drickchoklad, pasta , ris, bakpulver, mjöl, olivolja, kryddor, torkad chili, marsala vin, socker, russin, buljongtärningar, dijion senap, tomatkonserver, lång-grädde,oliver och mald vanilj.

Fördelen med stor baklucka!
Detta är saker som bara är att förvara rumstemperatur utan problem. Så det är perfekt att ha med sig på långturer.
Pasta brukar jag välja Girandole för att den bara behöver koka 6 minuter. Den är både god och fångar upp olika såser bra. Ris kokar jag som pasta. Och allt i sjövatten.

Sen är sakerna bra att kombinera ihop till olika saker. Ta russin, mjöl, socker, vanilj och bakpulver blir goda russinbullar till kvällschokladen. En riktig hit! Recept finns i bla På en låga ? Kokbok för uteätare.

Russinbullar.
Marsala vin, socker och ägg blir en härlig sabayon till bären. Eller varför inte en hemgjord vaniljsås på ägg, grädde och socker?

Äppelpaj med vaniljsås. Inget färdig lagad här inte.

Färskvaror

Sen fyller jag på saker som är lite mer färsk betonat. Det är ägg, kött, korv,vitlök, ost, mjölk, grädde, lök, potatis,tomater och andra grönsaker.
Det  här folk börjar fega ur vad man kan ta med sig. Man tänker att det ska ligga kallt. Och kyla har man max ett dygn i en kylväska.
Det klassiska problemet är äggen. Folk tror att de ska ligga i kylväskan och ätas upp fort som möjligt. Ägg håller sig minst en månad i rumstemperatur. Min mormor hade de alltid framme fönstret i ladugården. Sen att de fanns kylskåpet för att säljas till sommargästerna var en annan sak. För kolla om de är ätbara  är det bara testa dem i vattnet. Flyter de så ät inte. Enkelt att kolla med andra ord.

Självklart har man äggkoppar.

En annan sak som är bra att ha med är rökt korv. Bara ta den som förvaras i själva affären. Den håller sig länge och är bra att ha i ex pasta rätter. Eller varför inte ha några ölkorvar att tugga på på?
När det kommer till mejeri varor blir det lite svårare att hitta hur de ska förvaras. Omöjligt? Fick ett tips att margarin var ta med. Ser bara lite ledsen ut i smält form. Men det är bara hälla på smörgåsen.
Eller göra om smöret till ghee (indiskt smör). Det håller sig i ett par månader i rumstemperatur. Det finns alltid i sommarstugan för min syster använder det.
När det gäller mjölk och grädde finns det i en långbarhets form i butiker. Grädde har jag bara hittat på Lidl av alla ställen. Och inte alla butikerna har det. Det är mycket vanligare i Europa än här.
Den laktosfria färska håller sig bättre än vanliga. Och sen finns det olika vegovarianter som håller längre. Men se upp vad den går att använda till bara. Kan bli väldig äcklig potatisgratäng med fel sort.

Jordgubbar med vispgrädde.

När det gäller ostar börjar det bli jobbigt med att inte ha bra kyla. Det enklaste knepet är att strunta i hushållsostarna.  Och de är inte ens goda äta. Nä satsa på bra ostar och vällagrade. De håller mycket bättre.
När jag frågade en av personalen på Wijnjas om kunde ta med ostar på en sådan lång tur. Han skrattade bara åt mig. Skrapa bort möglet bara. De är ju godast så.
Parmesanost har jag in lindad i smörpapper+plastpåse och förvaras i kylväskan utan kylklampar. Håller en vecka utan problem. Vi hade en pecorino på samma sätt på vår första del av resan. Den blev svart av sitt mögel, men det var bara att skrapa av och ät. Senare dog den i en mumsig potatisgratäng.

Potatisgratäng.
När det kommer till kött blir det lite krångligare att ha koll på färskheten. Jag brukar frysa kött/korv som ska ätas dagen efter eller dagen på. Och ha det i en särskild kylväska som inte öppnas innan jag ska använda köttet. 
Tänk på att lättrökt korv underlättar att klara sig. Jag brukar även ha med mig rökt skinka typ parma med mig. Gott till frukosten och i en pasta. Den håller sig i en vecka ungefär. Brukar även hamna med en äggröra som bacon.


Grillat kött med knyten och grillade grönsaker.
Det som jag vill lära mig är att torka kyckling. Jag älskar kyckling men vågar inte ta med mig på paddelturen. 
När det gäller fisk så blir det när jag hittar fisk köpa. Eller drar upp en abborre eller två för hamna på grillen. Inget som jag tar med ifrån början förutom lunch sillen då. Även hemgravad lax kan få följa med till en lunch i början av turen. 
När det gäller grönsaker och potatis så har jag dem påsar i kajaken. Potatis håller sig bra i kajaken. Och går använda till många rätter. Allt ifrån potatissallad, kokt, potatisgratäng till potatismos. Sallad blir väldig tråkig fort på sommaren. Så det brukar inte få följa med. Men tomater och gurka är ett måste till ex frukosten.
När det gäller frukt är det äpplen som gäller. De håller sig bäst och kan även få sluta i en äppelpaj. Utmärkt att ta som pausmål. Men all frukt funkar ju. Bara göra fruktsallad när de blir ledsna. Och glöm inte att äta jordgubbar på sommaren. Sen brukar jag plocka bär och svamp när jag kommer åt.


Drycker

Den vanligaste drycken till all mat brukar vara vatten. Ingen skillnad mot vad jag dricker hemma. Jag brukar ha med mig saft för få lite snabb socker vid lunchen. Det som följer med numera är juice. Då fall de man späder ut. De håller sig nämligen utan problem. 


En vatten gris.
För vatten förvaring använder jag 2 st 6l MRS's Dromedary Bags. Fungerar även för att fästa tältet om jag inte hittar sten.
Sen har jag alltid vin med mig på övernattningar. Gärna med skruvkork för bara kunna ta ett glas. Jo vinglas i plast följer med. Samma sak med champagne och whiskey glas. Lite snobberi  måste det få vara?

En bra kajak maltwhiskey med skruvkork.
När det gäller läsk så är det aldrig med på turer. Dricker det inte ens hemma så varför ta med här?
Sen gäller min favorit dryck kaffe så gillar jag espresso varianter. Men till frukost blir det en stor panna kokkaffe. Här har Stefan med sig en riktig kokpanna. Trangia pannan är för liten helt enkelt för personer.

En ordentlig kaffepanna måste man ha till frukost.
Till fikapaus och lunchkaffet har jag gått över att använda aeropress för spara tid.
Den är enkel att använda och jag även göra en fusk espresso istället för en brygg. Och jag väljer vilket kaffe jag vill ha. Ofta är det ett espresskaffe av bra kvalité som är med i burken.

Kaffe kitet.

Frukosten

Frukosten är dagens viktigaste måltid. Eller en bra start på dagen. Eller fatta varför man vaknar på berghäll utan kunna springa på kafé för en frulle på stan.

Bara fantasin sätter stopp på en frukostbuffe.
 En standard frukost består av kaffe, bröd, ägg, kaviar, salami, gurka, ost och någon ostliknade sak på tub. Juice och skinka brukar även dyka upp. Det som är viktigt att den intas i lugn och ro. Måste njutas av att ara ute naturen.
Äter aldrig musli eller gröt som jag gör hemma. Har ingen micro helt enkelt.
Stefan och jag har testat massa tubostar. Det finns några goda. Rökta räkor ligger på första plats. Tubostarna håller sig bra i värmen.
Det händer även att det blir äggröra och stekt "bacon" någon morgon. Eller varför inte en fruktsallad?

Äggröra

1 msk vatten/mjölk/grädde
1 ägg
Först steker man bacon/torkad skinka och sen äggröran. Jag brukar ta 3 ägg till mig själv.

Lunchen

Lunchen brukar mest bestå av soppa och knäckebröd med makrill i tomatsås. Det finns massa soppor i handeln. Vi har skippat princip alla pulver varianter. Så det är de färdiga eller på burk som gäller. Knorrs skogssvamp eller gulasch är riktigt bra.
Ett tips är att ha nudlar i den för de ska bli mer matiga. Jag använder även färska japanska odo nudlar. Som är färdig kokta och bara att använda.

Middagen

Middagen är ju där jag brukar lägga mest energi på. Jag tillhör dem som har grill med mig. Så det blir en det blir lite grillat. Allt som funkar hemma funkar ute i det fria.

En Pop-up grill med lax på.
Vad kan man ha till grillade köttbiten? Det vanliga som jag brukar ha är potatissallad. Den är enkel att göra. Och är litet lagom pyssel.

Potatissallad

kokt potatis
rödlök
vitlök
oliver
Små tomater
Olivolja
Dijion senap.
Allt  skärs lagom bitar. Olja och senapen vispas ihop som majonnäs. In allt.

När man har en grill går det att göra potatisgratäng. Lite pyssel är det. Men det är så gott till grillat kött.

Potatisgratäng.

Potatisgratäng

Potatis
vitlök
grädde
parmesanost

Bara att skiva allt och lägga i en kastrull. Koka ihop det med grädde i låg temperatur. Sen häller jag upp det i små folieformar(6 dl) och på med osten. Sen på grillen.
Och som ugn använder jag en större folieform. Det går även hoppa steget med att koka gratängen. Men då tar det längre tid.


Ugnen.
Ett annat gott ha på grillen är knyten. Samma princip som potatisgratängen men med andra saker i.

Full fart knyten tillverkningen.

Knyten

potatis
rödlök
vitlök
oliver
fetaost
Allt skivas och hackas. Ta en stor bit folie och lägg dubbelt lager. På olivolja på folien. Lägg på allt och ta fetaosten sist. På grillen med knyterna. Det brukar ta en ½ h ca. Det är bara kolla om potatisen är klar. Tipset är skiva potatisen tunt.

Mat lagningskaos.
En maträtt som kommer fram efter när färskvarorna är slut är olika pasta varianter. Jag gillar dessa rätter så de kan komma som första val när jag paddlar själv. Jag äter med pesto och torkad skinka. Eller bara en tomatsås. Men vanligast är någon av de korvvarianter som är riktigt goda.

Pestovarianten.

Korvpasta

girandole pasta
rödlök
oliver
tomater små
röktkorv
grädde alt pesto alt burktomater
koka pastan först. Håll den varm. Stek korven med vitlök och rödlök. Sen i allt annat inkl pastan. Allt i denna rätt håller sig en vecka.

Som en reservrätt är köttbullar med brunsås på burk. Så kan bli sådant med på våra turer.

Efterrätter

Så grädden på moset. Här är ett område som kan skrivas hur mycket som helst. Det ofta jordgubbar med vispgrädde. Det blir kladdkaka av den frysta eller vanlig som har bakas i förväg. Även färdig mandeltårta har hamnat på menyn. De färdiga choklad grejerna har hamnat i papperskorgen.

Mandeltårta med perikor.
Färdig kladkaka
En sak som är gott är fruktsallad med vispgrädde eller med en sabayon. En ny favorit i år har blivit chokladpannacotta. Problemet har varit att kyla den. Men det löses med kylväskan första kvällen eller i en påse som sänks ned lite djupt vatten. Jag har den i burk med lock.

Chokladpannacotta

Chokladpannacotta

2 dl grädde
100 g vitchoklad
1 blad gelatin i kallt vatten
vanilj
Koka upp grädden med maldvanilj. Rör i chokladen och sist gelatinet. Sen kyl den bara.

En annan sak man ska testa när man grillar är äppelkaka med vaniljsås. Det är väldigt enkelt att göra om man grillar. Formarna gör man som potatisgratängen. Men börja direkt när grillen börja glöda. Det tar en stund.

Äppelkaka med vaniljsås

Äppelkaka

äpplen skivor
kanel
socker
mandelmassa
Alt
mjöl
ghee
socker
ev havregryn

Blanda äpplen med kanel och socker ev kardemumma. Sen på riven mandelmassa. Eller gör en smuldeg på alternativet.

Vaniljssås kallrör.

2 dl grädde
2 ägg gulor
2 msk socker
maldvanilj
Vispa grädden med vaniljen. Sen i med socker och ägg gulorna. Klart.

Det finns massa saker man kan göra. Man får anpassa dem till att man är i naturen och det finns ingen affär att handla på om man glömt något. Men det löser sig.

Mätt o belåten.

1 kommentar:

  1. Friluftsätandet verkar bli enklare och trevligare när en slipper bära med sig all mat på ryggen. :)

    SvaraRadera