lördag 1 juni 2013

Efter regn kommer solsken heter det.

Paddel suget hade tagit tag i mig denna helg. Så snabb planering via sms så var turen fixad. Och SMHI hade lovat lite regnskurar eller var det regn? Men det brukar ju vara vackert väder här ute!

Regnskurar utan paus.


Lördag

Efter en underbar fredagskvällssolsken så var morgon lite mulet. Men det var vänta till Stefan dök. Sen bar det iväg. Och jag hade redan konstaterat att det var sommar. Så gummistövlarna fick vara hemma och crocksen fick komma med istället.

Detta ser lovande ut.

Sen var det stora frågan var vi skulle paddla? För det är väl massa folk ute i Stendörren? Så det blev att paddla söder ut.

Rövskär

Bäst att följa efter.
 
Planen blev att dra lite i farleden sen paddla till Kittelö för lunch och sedan snirka runt innan strandhugget.
Sen var det medvind neråt. Och det brukar jag iinte vara bortskämd när vi paddlar. Stefan drar till sig motvind,

Även där ute var det molningt.
Innan Sackholmarna och efter tog vi en annan väg vad jag brukar göra. Det är då man upptäcker massa små saker man har missat. Och jag har verkligen paddlat mycket här och även seglat.

Inte bar låga fina klippor. Men lä på Läskär.

Vänta till det bli högvatten.
Fel sida om pricken.
Ett hurrar rop ifrån Stefan när han såg några ejderungar. Men det är så tråkig att inte se några ungar huvudtaget. Något är allvarligt fel när jag som paddlar så mycket ute havsbandet inte ser fler. Och det är mycket honor i flockarna med hanarna. Ett dåligt tecken.

Oj massa slinkande.

Med lite fart så.

Efter Sackholmarna så blev det ta sikte lunchpaus stället. Men nu kom regnet. Ett lite fundering på var man kan sätta upp tarpen för sitta lite skönt utan mitt i en skog. Tarp är en bra investering om man paddlar mycket. De är väldigt smidiga att sätta upp och ta ned. Sen är det bara frågan vilken ska ha. Jag har en samma färg som mitt tält.

En bra ställe att luncha på under en tarp.
Ny soppa skulle testas. En curry soppa med kyckling ifrån Knorr. Helt okey. Så den får följa med på fler turer. Lika så kräftosten. Den var riktig bra för vara mjukost.
Som vanligt spanar vi efter örn. Såg en flyga längre bort Sen att den sen tog sikte mot oss med en fart gjorde oss glada. Den kanske ville söka skydd under tarpen? Synd att jag inte har en bättre kamera för just för dessa tillfällerna.

En ung fågel tror jag. (Bilden skuren )
Ett litet köksredskap.

En tarpvy.
Det går inte hänga läpp under en tarp en hel lördag. Så i kajakerna för paddla en runda och sen hitta någonstans att bo. Det är åndå skönt att vara ute i naturen istället för vara instängd i en lägenhet.

Så bar det iväg igen.

Men någon har satt upp en slalombana.

Det blev att sticka in i skärgården för paddla förbi ett par ställen hur de var i år. Och ta några slinkställen som är läckra.

Så kan man också sätta upp ett tält.

Något saknas i denna.

Tyvärr upptäckte vi att ett ställe hade befolkas av idioter. De hade haft bråttom iväg  och lämnat 2 tält med sovsäckar etc. Eller så hade det hänt något.
Sen fick jag ett riktigt gott skratt när Stefan snygg parkerade kajaken utan sätta fast den. Den gled fint iväg.
Jag fick hämta den tillbaka till ägaren.

En populärt ställe.
En fin lagun med litet inlopp.

Så slinker jag ut till större pöl.

Bara min sten.

Vi tänkte paddla lite utanför Lökholmarna. Men vi vända på grund att det regnade ordentligt. Lika bra att leta reda på en tältplats.

Enligt kartan ska det gå paddla här.


På vägen till vår tältplats såg vi 2 paddlare som såg ut att vara lika blötta som oss. Så det finns fler flera galenpannor än vi som campar ute i regnet. Blev lite överraskad att de la till på samma ö som oss. Eller snodde vi deras plats?  Men det är en bra ö för kajakfolk.
Efter att surat under en tarp i regnet så blev det grillning. Och chokladpannacotta till efterrätt. Toppbetyg ifrån Stefan. Sen somnade alla fall jag gott i tältet,

En lördagskväll i skärgården.
Fick plocka något ur den lokala vinkällaren.

Där tog öarna slut.

Pannacotta tillverkning.

Bra slut på dagen.

Söndag

Var det dimma på morgonen?
Jag vaknade till massa fågelliv. Så är det ute i skärgården så här års. Det blev som vanligt att passa på torka tält etc. Och sen frukost med att sitta glo på små fisk. Men vädret var det inget fel på efter dimmolnen blåste bort.

Lovande.
Nu var det bara bestämma var vi skulle paddla. Båda tänkte fiskgjuse. Så det blev att ta sikte inåt i skärgården. Det finns ett par riktigt fina områden att paddla genom.

Plattvatten.
Så vi tog sikte mot Backa holmar. Ett gytter av små öar och grunt vatten med häftiga små passager. Stefan skrämde en gädda, men ingen örn.

Lite stenkaos.

Mer Backa holmar.

Sen blev det paddla runt Rågön. Det är en vacker tur med ett levande landsbygd med kor och fiske. Men inga gjusar eller örnar på turen tyvärr.

Gå på grund på en vass.

Skrämma gäddor.
Nu blev det att leta reda på en klippa för inta lunchen. Så det blev att ta sikte på Sanda holme för hitta solklippan. För bada var jag inte sugen på denna dag. Fast det var väldigt varmt för det blåste inget.

Fin parkering.
Sen var det bara att paddla hemåt. Kom på att jag ville leka lite i båtvågor med kajaken. Det var bara att jag inte hade rikligt med fart så jag kunde komma rätt i vågorna. Nu blev det jag tog brytande vågor med sidan. . Och vågorna slog över kajaken ordentligt. Kapellet var ju inte åtdraget så det blev lite blött i sittbrunnen.  Stefan garvade gott åt mig och jag var glad att han inte hade en kamera. Så det blev 1-1 i dumheter på denna tur.
Sen blev det bara paddla hem. Och ett tack för en fin tur, Stefan. Hoppas på repris redan på onsdag.

Hemma igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar