söndag 26 maj 2013

Årets drömmar

När semestern är lagd så är det dags att börja drömma om jag ska paddla. Så förutom en massa helgturer  blir det ett par långpaddlingar. Så det är bara frågan om var och när.

En morgon långt ut i Sankt Annas Skärgård.


Övernattningar

 De senaste åren har jag haft ett övergripande mål att ha över 30 övernattningar. Även detta år ska det bli minst 30. Men även att det ska bli att paddla senare på året. Att uppleva årets växlingar ute skärgården är en dröm. Nu upplever jag dem i stugan som ligger vid kusten. Men ha snö som faller mot tältduken istället för regn vore kul att uppleva.

Vid Garkast innan en åskstorm.

Stockholmsskärgård.

Redan i vintras började jag drömma om att paddla hela Stockholm yttre skärgård. Så jag strödde ett frö i Stefans hjärna. Sen var det bara frågan om när och hur.

Dragets kanal.
Jag har paddlat ifrån Stendörren till norr om Utö förut. Så jag vet att det är några roliga övergångar ta sg över. Paddla över Mysingen i 10 m/s är en prövning och på plattvatten en njutning.

Mysingen vid plattvatten.
Sen är frågan hur långt upp vi kommer att paddla. Vore roligt att hälsa på folk norr om Norrtälje nämligen.
Några ställen som jag paddla till är Landsort, Utö, Huvudskär, Gillöga och ST Nassa skärgård. Sen vore det tufft att paddla Landsort-Garkast.
Jag får fråga folk på twitter vad man ska kolla till. Och var man kan hitta mat och vatten. Sen blir det läsa skärgårdsstiftelsens skrifter etc. Men något borde man hinna på 3 veckor?

Utanför Utö.

Sankt Anna - och Grytsskärgård

Veckan innan midsommar blir det att titta till denna del av kusten. Men först startar vi med att kolla till kajakdagarna vid Sjöhistoriska museet. Sen blir det hämta kajakerna och dra till ST Anna kajak för utgå därifrån.

Yttre delarna av ST Anna.
 Denna skärgård har vi paddlat en hel del så inga problem med vad vi vill paddla och upptäcka igen. Tyvärr är det en hel del fågelskydd som jag skulle vilja titta på. Men det är så många öar att besöka. Misstänker att det blir ett stopp på Harstena för köpa lite bullar. En runda till Häradsskär kanske?

Norra delarna.


Ett grymt ställe ute havsbandet.

Övrigt

I år ska Hävringe plockas. Det är en tur långt ut i havs. Det är en dröm jag har haft sen jag började paddla. Sen att Stefan har samma ide är inte fel. Oxelösundspaddlarna brukar köra den. Men de är tävlingspaddlare och erfarna havspaddlare. Fast vi har väl en hel del erfarenhet att paddla ute i hav vid sämre väder. Men här gäller hitta en 24 lugnt väder period nära midsommar.

Sen måste jag ta tag i att paddla på veckorna. Det få bli någon klubb i Stockholm för detta.
Sen måste jag ut till Garkast som ligger längst ut där jag paddlar normalt. Hela vägen ut är en fröjd för en paddlare. Massa små öar och härliga snirkställen.

På väg ut till Garkast.
Många bra tältplatser vid lugnt väder.
Sen är det otrolig bra naturupplevelser. Det finns massa havsörnar på vägen ut. Roligt att paddla brevid kor som betar på öarna. Sen finns det även fiskgjuse på en öarna.Och massa vadare av olika slag.

Lyssnar på sjövädret på toppen av Garkast.
Den stora nackdelen är om vädret blir dåligt. Det är nämligen väldigt ensligt här ute. Inte mycket skydd finns inte. Har varit här ute när tältet har varit helt vitt mitt i natten. En otrolig åskoväder drog nämligen över Stendörren. Och de vindar som kom fick mitt Januu ska helt otroligt. Var bara glad att åskvädret inte rakt över. Har aldrig känt mig så liten någon gång. För mobiltäckningen är nästan helt obefintlig.
Men det är så vackert här ute. Så jag längtar hit ut varje år.

Helt underbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar