fredag 3 maj 2013

Pröva mina vingar.

Så var det dags att ta den första soloturen för året. Självklar blir den till Stendörren för slinka lite. Sen slipper jag paddla över så mycket öppet vatten själv så här tidigt på året.


Inga skarvar här.

Kom iväg en bit efter 12 för ta en lunch på någon berghäll i lä. Det blåste sina modiga 5 iallafall. Så det var motvind och sjögång som fick bli dagens träningspass. Vem behöver ett gymkort?

Mot havet!
Som vanligt blev det att ta sig under broarna och ut till den yttre delen av Stendörren. Vinden var kyligare än i onsdags. Så det blir att leta efter än paddling i lä. Inte lätt här ute i havsbandet. Så glöm det.
Men jag passade på att se på ejder, gäss, vitfågel och en örn som visade upp sig. Alltid kul att se just fågellivet så här på våren.

Inte utan mina pogies

Ingen vår här ute.

Detta grund brukar jag ipaddla över normalt.
Den finns gott om skrymslen och vrå när man paddlar ute. Det är därför det är så populärt kajakmecka. Nu innan och efter säsong är det väldigt mycket fågel här ute. Men klart syns det att ex ejdern har minskat. Och jag har inte sett så mycket knipor som det brukar vara.

Brännskär passagen.

Fortfarande dött där under.

Så letar jag reda på dagen lunchställe.

Fina klippor för kajaker.

Dagens lunchpaus blir i en lagun som är väldig grund. Inga båtar tar sig in just här. Men det är en populär naturhamn på andra sidan. Och det finns både toalett och eldstäder på ön.
Och idag var det väldigt lågt vatten. Det var att ta det lugnt mellan stenar och grund.
Så upp med kajaken på en klippa för njuta av salladen. Och sen kolla till ön.

Bra tältplats och lunchställe.

Sojabön sallad med lufttorkadskinka.

Någon har glömt att fylla på vatten.

En espresso gjord av dropespresso och aeropress.

Här brukar det gå att slinka ut.
Efter att ha njutit av solen en stund och var sugen på att paddla en stund till. Och på grund av det var låg vatten var tvungen att ta samma väg ut. Så fick jag runda Klovskärs granne för att paddla i mer i lä. Vinden var nämligen sydlig och då är det för mycket sjö för mig.

Bara ta fart då.

Så tar vi det försiktigt va?

Då var det bara att paddla hemåt och hoppas på medsjö för en bekväm paddling. Och lite träningsvärk i magen tack. Då vet man att man har paddlat rätt. Men jag är så otränad efter vinterns lathet. Men skön tur var det.

Nästan palttvatten.

Nöjd!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar