måndag 29 juli 2013

En solovecka norrut..

Kom på iden att paddla norrut för kolla till norr om Utö. Det borde hinnas med på en vecka? Sen att det blev en dag kortare och det är längre vad jag minns är ju en annan sak.

Norrut var det.

Måndag

Efter en massa andra saker att göra så kom jag iväg ganska sent. Så det blev att ta sikte något lite längre bort än Stendörren. För där var det massa kajaker. Nu var det bara att hoppas att allt var med på semesterns första tur.

Lite dumglo paus.

Ligger lågt.

Lugnt.
Målet var att ligga på en fin klippa ovanför Hartsön. Här var jag ensam med några örnar och måsar. Nu gällde bara att samla krafter för kunna paddla över till Landsort dagen efter. För det är väl inte så långt upp till Utö?

Fin kajak klippa.

Nä men lite kvällssol då.

Här ligger man bra.

Horisont läge.

Lite god mat och dryck.

Tisdag

Lite gubbvakna vy.
Denna dag skulle bli bara bita ihop dag. Förbered på motvind och kantvind. Ja även regn skulle det betas av trodde jag. Sen var det dimma som gällde. Och det var inte jag bered på. Det blir nämligen lite problem med att synas. Men det var bara äta frukost i lungan ro och vänta på lite sol.

En sådan dimbank.

Lugnt med lite dålig sikt var det då.

Plattvatten.

Nu lacka(s) paus.
Planen blev att paddla förbi Lacka för kolla lite örn och sedan dra mot Askö samt Landsort. Det är mycket öppet vatten. Drar man direkt mot Landsort tror jag det 1,5 mil. Det skippade jag pga glömt pissflaskan. Lite ont om ställen att stanna till på nämligen. Så att hoppa Askö-Landsort så delar man på öppet vatten och nära till land. Och man paddlar förbi en ö med Tordmule.
Att få princip plattvatten till Askö var en trevlig överraskning. Och att stötta på en säl som var nyfiken på livet ovan ytan.

Lite Lacka slink för pigga upp sig med.

Lite paus parkering.

Lite mer dimma.

Inte Askö.

Lunchplats?

Härliga öar.

Se upp för Tordmule i ett kaosflygande tillstånd.
Till min förtjusning fanns det några Tordmular kvar som visade sina flygkonster. Man behöver ha en hjälm dock. De har ingen ordning på sig själva.
Nu var det bara styra mot Landsort. Och att ha koll på alla större fartyg här. Borde skaffa min appen find ship. Det skulle underlätta helt klart.
Det började blåsa mer och regnet hängde över mig. Vädret var för dåligt att runda Landsort denna dag.

De är svåra att fånga. De där Tordmular.
Lite fyrhäng då.

Anti plattvatten.

Landsort.

Lite fin ö kanal.
Jag gillar öarna runt Landsort. Massa fina vikar och kala saker. Helt klart i min smak. Borde utforska dem mycket mer. Särskilt vid en smal ö kanal hör ett stort plask med något som hoppar i vattnet. Inte en mink. Men en bäver eller utter.
Missa inte att det finns en krog längst ut på Öja.

Lite blött va?

Praktiskt med trappsteg upp på ön.
Vinden var hård västlig som vanligt för denna sommar. Så nu ville jag hitta en sovplats. Järflotta på utsidan erbjöd inget som jag kunde hitta. Misstänkte att det var ett ställe som jag fick tips om för några år sen av en på Happymtb. Hoppade det och paddlade mot en ö grupp utanför Nynäshamn. Och jag var lite seg efter en lång paddling.
Hittade ett ställe som kajaker hade använt förut. Bara slå upp tält och tarp. För vädret var inte det bästa. Sen var det bara att laga mat och njuta av kvällen.

En bra sak den där tarpen.

Inte fel för en trött paddlare.

Onsdag

 En fin morgon med blåst på gång. Bra dag att passera Mysingen då? Det blåser alltid här. Sen kommer alla dessa fartyg som ska till Nynäshamn. Och de snabba Gotlandsfärjorna. Bara stanna när man ser dem.

Fin morgon.

De är större vad jag är.

Lite överraskande vardagslyx.
Tog tag i att paddla över för komma in bland Utö området. Men det blåste upp ordentligt ocg då blir Mysingen lite otrevlig och kärv till sinnet. Sen fick jag sms att jag måste korta rundan pga fin besök till stugan på helgen. Så målet att paddla till Huvudskär var bara att glömma. Och det hade blivit långt att paddla ändå. För jag skulle snitta på 3,5 mil om dagen på denna tur. Det är tufft med vädret för denna vecka.

Bara bita ihop då.

Snabba saker.

Vart tog öarna vägen?
Med ändrande planer blev det att paddla runt Rånö. För en snabb beräkning visade att det skulle bli för långt att besöka Utö bageri. Men en glass på Nåttarö blev det ändå.

Glasshugg.

Ett populärt ställe verkar det som.

En sandkanal eller var det en slalombana?

Utö

Kajakvänligt.
Lite slutkörd så letade jag reda på en tältplats. Tog sikte på en sandstrand som funkade bra. Det är bara att jag ogillar tälta vid sand. Sand i allt i veckan. Men här är det en vanligt att få göra det. Och jag orkade inte paddla lite längre.

Där får det bli.

En standard läger.

Torsdag

Vaknade utan sand mellan tänderna. Så det var bra att göra man brukar göra. Äta frukost och ta en liten promenad för få gång kroppen. Framför allt kolla roliga saker.

Utsikt över Utö.

Lite frukost kaos.

Härliga träd.
Jo då. Mysingen var blåsig med motvind och sjö. Men det är bara ta det lugnt över. Planen var att göra ett stopp i Nynäshamn. Någon hade tagit med sig 2 halv fulla gastuber. Inte 2 fulla. Lite klantigt kan ju tänkas.

En repris ifrån igår.

Lite vila efter tuff paddling.

Lite fin slink
Blev lite överraskad över en liten ö grupp som jag inte hade paddlat i. Riktigt liten oas strax utanför infarten till hamnen. Nu var det bara se upp med Gotlandsfärjan och hitta en plats dra upp kajaken.

Slapp inte den denna gång heller.

Bra läge.

Lite kanal paddling piggar upp.

Här får det duga.
Hittade ett nytt ställe dra upp kajaken. Lite närmare än sist. Och jag frågade en äldre man om lov. Annars är kajak klubben ett tips eller Nynäs kajak. Jag har dragit upp min kajak bredvid en ramp. Och låst fast den i en lyckstolpe.
Nu handlade det lite godsaker och letade efter en butik. Men mobilen krånglande pga väta. Nu gällde det korta vägen så mycket som mycket inför sista dagen. Men jag gillar ändå Nynäshamn. Finns butiker och god rökt fisk. Vad mer kan man begära som paddlare?

Inget fel att ha en.

Inget för båtar att passera. Grunt sa kajaken.
Nu på tillbaka vägen så blev det Dragets kanal. Det är fint att paddla är och det är skyddat. Men det kan finnas otäcka stenar. Och en träffade jag med en ful gelcoat skada. Får laga den i höst.
Vinkade glatt till en seglare som jag hade sällskap ett tag med. Det gick lika fort att paddla nämligen.

Så drar vi rakt in ön då.

Häftig passage är Dragets kanal.
Första stället jag tänkte lägga mig vid var upptaget. Sen ett annat ställe låg det en kajak. Och det tredje låg det fler kajaker. Men jag hittade min udde och det blev skogscamping. Sen får man inte glömma att det är sand åter sand här. Väldigt grunt av stora sandbankar. Lite overkligt för en paddlare som mig. Är ju van med berghällar. Somnade gott av en lång paddling.

En lyxkväll.

Mycket trevligt vin.

Nynäs lax med tillbehör.

Sand igen.


Fredag

Bara att ladda batterierna med god frukost. För jag skulle hem denna dag. En liten tur på ca 4,5 mil bara. Borde gå bra att om jag hade lite tur med vädret.

Funkade att ligga i skog igen.


Karttork.


Så går vi med kajaken då.

Lite fin paddling.

Lite mer slinkande.

Här vill jag bo.

Inför ett första hopp.
Jag tog samma väg tillbaka till stugan. Motvind och med en skinande sol. Så det gjorde inte så mycket. Passade på att ta en lunchstopp mitt i. Fördelen nu är att flera fågelskydden är borta. Och där brukar det det vara fint.

Torö! Ett surf paradis.

Hejdå Landsort.

Paus.

Var är mina Tordmular?

Mer öppet hav.

Mellanmål då.
Nu blev det att hitta en pisspaus plats efter hoppet över öppet hav. Tyckte att det satt en örn och kollade in skärgården där jag ville hoppa i land. Smög lite fint bakom den utan den stack. Fina fåglar.

En typisk örnklippa.

Kollar vi djupet vid Lacka.

Bara att glida över.. Så var det inte sist.

 Drog in mot Björkskärs fågelskyddsområdet för en kvällsfika. Och passa på att paddla lite ibland alla dessa småöar. Ni bör paddla här för se naturen och höra alla gäddplask. Ja det finns mycket fisk här. Och det var väldigt mycket folk i skärgården. Det förvånade mig till jag kom på att det var fredag och ett underbart väder.

Smita in här?

Hut tänkte man här?

Återvändsgränd?

Med lite fart då.

Nu då?
Så var det bara paddla ut mot Stendörren via passagen mellan Hartsön och Ringsön. Sydlig vind innebär att det är motvind och hela havet i motström. Ett styrkepass på 1,2 km. Rena uppförsbacken.

Bara att bita ihop då.

Motström var det.

Härliga Stendörren.



En udde till bara.

Nu var det bara paddla hem till bryggan. Drog upp kajaken bara för ta en dusch och en kvällsmacka och rakt ned i sängen. Allt för vara trevlig dagen efter med fin besöket. Och sen packa om kajaken till ett nytt äventyr. Men det är en annan historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar