söndag 17 juni 2012

Långtur-Är Kalmar-Oxelösund något att köra på?

Stefan och jag satt på en holme förra veckan kollade av hur våra semestrar stämde överens denna sommar. Jag har som vanligt sen semester så. Det är 3 veckor som fungerar.
Vad göra? Paddla så klart!
En 18 dagars tur borde funka utan problem exkl. resor etc. Förra året låg vi ute 14 dagar i sträck med någon husnatt. Att klara av 18 dagars utevistelse är inget problem.
Men så frågan är mer var och hur. Stefan vill paddla en sträcka. Alltså ifrån en punk till Oxelösund.

Vem vill missa detta?

Så det vi bockade för var vi måste paddla. Enkelt Sankt Annas skärgård måste hälsas på. Det är en skärgård som jag älskar att paddla i. Och det har blivit några trevliga veckor i denna skärgård med Sankt Annas kajakuthyrning som start punkt. De är väldigt trevliga!

Ute i havsbandet i ST Annas skärgård.
Sen är jag väldig nyfiken på Misterhults skärgård. Har läst om det bla på Erik Sjöstedts blogg. Så det skall utforskas denna sommar. 
Så var det bara hitta en start punkt för denna tur. Kalmar lätt bra. Men hur är det ifrån Kalmar till Misterhult? Dåligt? Eller ska man paddla efter Öland och sen dra över till fast landet?
Så nu blir det att studera  kartor och fundera på var man ska lägga mycket tid att paddla runt. Bara att sträck paddla är inget för oss. Jag själv kan göra det och då över öppet hav.


2 kommentarer:

  1. Har aldrig paddlat kring kalmar, men däremot startade vi i Påskallavik för ett par år sen och hade en go tur norrut till Nynäshamn. Riktigt fin sträcka genom många fina skärgårdar. http://www.kajak.nu/2010/07/paskallavik-till-nynashamn/ Sen tog jag tåg&buss tillbaka för att hämta bilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väl lite fundersam just sträckan ifrån Kalmar. Men jag ska kolla eran resa. För framför allt lägga ned tid på Misterhult och S:T Anna.
      Bilen blir nog körd av ett par pensionären som lånar den för stugvistelse på Öland.

      Radera