måndag 11 juni 2012

Första övernattningsturen-Tisdag 5 juni

Efter en kall natt i tältet igen. Var helt enkel för lat att stänga igen myggnäten. Börjar vänja mig med mitt Allak. Vädret verkar vara hyfsat. Så det var väl bara att gå upp och laga frukost.

Vilken dag det verkar bli.
Äggröra med serranoskinka. Lyxfrukost!

Så det dags att paddla vidare. Så vi drog neråt via uteskärgården för kolla bra tältplatser och fika ställen. Jag har inte paddlat utsidan av Brunskären som jag minns. Tyvärr går det inte dra till Garkast pga fågelskyddet så här års.

Dessa härliga klippor.
Detta gillar jag verkligen.
Roadkill. Recept?

Så tog det stopp på vägen söderut. Men vi hade ett mål för dagen. Det var ju dags att göra den årliga Ringsö runt. Så det blev att styra norrut mot Bergsö och Långön med en långsam medvind.

Långön
Så där ja. Där var infarten.
Här brukar det vara strömt.
Efter att paddlat genom sundet mellan Ringsö och Langön är smalt så det är som paddla i en å. Här brukar de lokala dra genom med sin fiskebåt. Efter sundet ligger en bra tältplats som vi brukar fika på. Och är ett bra abborre ställe. Men sommaren brukar det ligga en hel del motorbåtar här.

Kajakparkering
Fisksafari
Ve o fasa. Jag upptäckte att det verkar finnas vildsvin även på Långön. Efter kollat till de olika gäddorna i vassen ett bra tag så bar det iväg igen. Lyckades hitta en väg in i en stor lagun via ett smalt sund eller dike.

Vad finns här då?

Enligt kartan ska det finnas en genväg för slippa paddla runt Törnholmen. Det ser ut som det är bara vass. Jag skulle inte bli så ledsen att få bo där.

Genväg.
Sen bar det ut på Tvären. Tvären är en konstig plats att paddla, segla och ro. Alltid blåsigt och motvind verkar det som. Ja det finns inget som tar emot och det 80 meter djup på visa ställen.
Självklart möte vi en hårt  mobbad havsörn. Skärgårdskråkorna är riktigt hårda fåglar. de älskar att jaga trutar, örnar och en annan uv. Så se upp.

Tvären
Här var det inga 80 meter.
Självklart blev det motvind ned till Stendörren. Det var bara bita ihop. Siktet var att lägga oss mellan Klovskär och grannön. Jag tog den närmaste tältplatsen.

Packluckan nås ifrån tältet.
Det blev att laga till min klassiker. Pasta med stark rökt korv. Tyvärr hade grädden skurit sig. Måste hitta någon grädde som håller sig mer än 3 dar utan kyla. Det gick lika bra ändå. jag orkade inte göra fruktsallad. Kaffe med bra choklad satt fint. Sen blev det kolla in när gäddorna jagade små fisk. Såg en liten öring som jagade.

Det blev en underbar dag på sjön. Det borde bli bortåt 2,5 mil idag. Jag såg ejder, knipor, gäss, svanar, havsörn och häger.  Helt slut efter all paddling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar