torsdag 29 maj 2014

En solotur i blåst.

Vädret var väl inte det bästa, men ska man köra sina 45 nätter i tält så får man bita ihop. Så det blev att paddla norrut för ligga på Lacka. Eller inte.

Bra fart i medvinden.

Torsdag

Hade sett till att plocka en klämdag till. Så planen var att paddla i 3 dar. Även att lägga mig ute på Lacka för första gången i år.


Vem glömde fylla på med vatten?
Vad som slog direkt var att vattnet inte fanns här. Svårt att lasta i kajaken där jag brukar. Men det löser man ju lätt med egen brygga. Sen var detta med blåsten.
Vinden var nordlig till nordväst och 10 m/s till 14m/s. Men där jag brukar ligga på Lacka är ju lä.Och vägen dit går smita fint trodde jag.

Men här ska ju gå glida lite fint över?

Stendörrens hängbroar.

Medvind i lugnt vatten.
  Vinden var i ryggen och det gick fort att paddla genom inre delen av Stendörren. Härligt att glida under broarna igen. Så mycket blåste det väl inte? Kollade inte Viva appen som visar vindstyrka och vattendjup på närmaste fyrarna. Hade nog dragit söderut då nämligen.

Vila med fart.

En skog?

Ser så varmt ut.. +5?

Men nu blev det paddla genom yttre Stendörren och in i Ringsö/Hartsön . Det blåste ordentligt över dit. Sen var planen smita mellan Ringsö och en liten över grundområde. Synd att botten var land denna dag. Bara paddla ut i blåsten igen.
Sen  blev det en lunch och lite bergsklättring upp på en av högre bergen i trakten för kolla till utsikten. Blev väldigt förvånad att hitta folk här som solade.

Där var vinden igen.

En liten bit till då.

Ett sillkit.
Jag har inte varit med att går bra med vågor här inne mellan öarna. Så jag passade på göra lite ö hopp med lä paddling. Nu är mycket av detta område fågelskyddsområde denna tid på året.

Bit ihop då!

Inte där idag.

Ö till Ö paddling.

Vila i lä stund.

Inget aktivt skogsbruk här.
Nu kollade jag Viva för få lite pejl på vindarna. Det var ingen rolig läsning. De låg närmande 14 både på Vinterklasen och Landsort. Och jag skulle vara tvungen gå ca 1 km öppet hav i motvind alt lite sidan till Lacka. Sen inte kunna smita in till tältplatsen utan ta utvägen var inget som gjorde mig mer sugen. Lacka får vänta med andra ord.

Var är örnen?

På grannön visst.

O den var kvar!

Brohäng.

Nu blev det att ta sikte på Brunskär istället för se om det fanns någon bra tältplats. Fast de flesta som jag vet ligger skyddade mot sydligt och jag fick paddla runt mycket för hitta något på Lilla Brunskär. Det var ju lågvatten och svårt att hitta bra ställen dra upp kajaken på utsidan på öarna. Sen att det gick dyning underlättar ju inte.

Ser ju så lugnt ut till Lacka.

Inte kajakvänligt.

Fullfart då.
Jag var trött och orkade inte leta reda på något högre upp igen. Så det blev Lilla Brunskär. Bara slå upp tälten och grilla lax etc. Och jag somnade ganska fort i min sommar säck utan dra upp den. Jo jag vaknade att var kallt och det smattrade skönt på tältet.

Mums!

Mums igen!

Godnatt!

Fredag

När det regnar på tältet så är jag inte den som springer upp på morgonen. Så jag klev upp sent för äta frukost i lugn och ro. Titta lite på ön och fundera hur jag skulle göra med dagen. För det skulle regna och blåsa.

En äggmacka är aldrig fel.

Nähä. Inte heller här var det djupt nog.

Ö till Ö hopp med paus.

Härliga sund.
Men det blev att leta reda på Stendörren igen för leta tältplats på helst favonön. Det blev snurra runt på massa öar och bita ihop i motvinden.När jag gled runt en udde så skrämde jag två örnar som satt där och filosoferade. De är så mäktiga på nära håll.  Tänk om jag hade en systemkamera istället för min kompakt.

Örnspaning.

Nä min favorit i repris.

Det finns även yrkesfiskare.

Oj vad lugnt var här då.
 Blev väldigt överraskade över att det var så lugnt ut mot havet. Det är ett blåshål med stark ström. Passade på att äta en lunch på vägen ut. Satt då undrade var hästarna var hela tiden. För de kan springa fritt här.

Lite sandstrand med hästspår.
Lite twitter.

Oj en solstråle.

Mörka moln där ute.

Fin slink in i en liten vik.
När jag kom in till Kloveskär så var plats upptagen med en båt och där jag hade som andra val var det omöjligt att dra upp kajaken. För lite vatten helt enkelt. Så blev det dra till Brännskär för ligga där. Men en väldigt ilsken mås som måste ha en tärna som morsa tyckte annat. Nä det var inte en Labb.Så jag gav upp och drog hem till stugan istället för grilla.

Borde tältat här

In i Stendörren.

Inte här!

En fin kajakbrygga.
Var tvungen slänga soppor på vägen in vid kajakbryggan vid Stendörren. Ett bra ställe sjösätta kajaker. Men idag var inga här. sen var det ta den sista biten och dra upp kajaken för denna helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar