lördag 7 juli 2012

Regndagen blev till sol.

Vaknade av att jag höll på svettas ihjäl. Men det vara bara öppna tältet att försöka somna om. Men vaknade igen. Bara att gå upp. Det hade varit ett ordentligt regn under natten. Så nu blev det spännande hur vädret var nu på morgonen.

Är det höst? Dimma!
Andreas var uppe. Men Åsa passade på att sova.
Så för lite fart på hjärnan prövade vi vakna personer på ett lokal espresso ifrån södra Italien. Det dröjde väl ett par körningar innan det blev ett: Där satt den.

En morgon espresso satt fint.
 Sen blev det lite rundvandring på ön för leta smultron och hallon. Jag lärde Andreas lite om sjöfåglar.

Fågelmat.
Någon har vaknat.
Min trotjänare var med till Andreas.
Frukosten är ett viktigt mål för att orka dagen. Så det blev att äta mycket mer vad jag är van med. Det serverades 3 olika bröd. Det var Comté, brie, färskost och salami. Och tomater med vitlök. Till detta arbetade aeropressen för fulla muggar. Men vi hade glömt köpa ägg.

Lyxfrukost.
Sen blev det packa ihop allt för att paddla runt Lundskär och Kittelö. För sen äta lunch på Sackholmarna och sova på Klovskär. Så var planeringen.

Någon spanar på havsörn.
Lite lagun spaning.
Här var det smalt och grunt.
Efter lite trixande.
Paddling bland stenar.
Efter att ha lekt vid Lundskär bar det upp till Kittelö. Och sedan paddla i ett fågelskyddsområde med bara landningsförbud. Det är väldigt vackert här ute.

Men här ligger någon som jag känner.
Vid Kittelö hittade Stefan fortfarande liggande vid lunchtid. Ingen fart där. Han hade bokat midsommar ön till kvällen. Det var en väldig trevlig tältplats som jag tänker testa.
Efter massa garv och försök att komma iväg norrut genom för grunt vatten. Jo då jag gick med kajaken för komma ut. Så bar det iväg till lunchstället.

Ut på havet.
Nu är det något på gång!
Åsas hemgjorda snickers med knäcksmet. Mums!
Dumglo lite!
 Andreas hade lovat baka sol och det funkade! Så det blev att paddla i lugnt skönt tempo till Sackholmen för att ta en lunch med bad. Ingen sopplunch denna gång. Pasta med tomatsås o pesto blev det.

Ett bra lunchställe.

Efter en espresso i kroppen blev det paddla till Stendörren. Målet var att lägga till vid Klovskär.
Men först lite utforskning av Ringsö.

Ett snabbt strandhugg.
Vi tog ett snabbt stopp på Ringsö vid Horsviksholmen. Det finns bra tält platser på just Horsviksholmen. Det är första gången jag tältar där. Men det är ett populärt ställe för kajaker.

Horsviksholmen.
Det blev att slå upp tälten och lasta ut lite saker. Paddel lusten fanns kvar. Så skulle vi åka in i Ringsö eller dra utåt? Ett spegelblankt hav lockade mig. Så det blev en riktigt grym kvällspaddling. Det tog en stund för det var bara så underbart vackert. Både Åsa och Andreas blev helt tysta.

En som var på väg till Grönskär.

Lite sköna holmar.
Fler på väg till Grönskär.
Åsa njuter av livet.

Havet kan vara lugnt.
Åsa och Andreas stannar i tiden.
långa dyningar.
Andra var på havet.
Efter en skön tur på havet var det dags för matlagning. Det blev en fyrrätters. Men vi orkade inte den hemgjorda kladdkakan. Den sparade vi till dagen efter.

Vinkällaren.
Knyten o fyllda champinjoner.




Lammgrillning.
Efter osten var det bara kolla på utsikten.

När jag var nere vid kajaken för hämta något så hörde jag ett jätte gnägg. Hästar? Lösa? Men Åsa trodde att de sprang på ön. No way sa jag. Sen att det fanns häst spår vid tälten var en annan sak. Somnade gjorde vi utan problem efter en fantastisk dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar