lördag 14 juli 2012

Årets första solo tur. Dag 2

Vaknade tidigt och kunde inte somna om. Så det var väl bara att sätta gång att äta frukost då.

Riktigt gott kaffe. Tack Andreas!

Bra frukost vy.

Ägg som flyter är inget för mig.
Jag hade lite väl bråttom att komma iväg ifrån stugan. Glömde bla kolla äggen var färska.De var gamla  Jag har nämligen inte äggen i kylskåpet hemma. Sen glömde jag lök och vitlök. Men sånt händer. Bara att använda något annat. Borde skaffa mig kunskap på ätbara saker i naturen.
Att komma iväg att paddla redan klockan åtta händer inte ofta. Jag är så morgon seg. Så bäst att passa på.
Fågelskyddsområdet är ett sådant att man inte får gå iland så det går utmärkt att paddla genom. Ut till havsbandet och leka i vågorna. Okey jag är ingen bra surfare. Men det är kul att få till en träff på vågen.. Och jag älskar att havet lever.

Man få se upp med grund.

Detta är livet!

Passade på att ta en fikapaus.
Tittade till Kittelö som jag tänkte sova på. Stefan hade ju kollat till berget åt mig och sagt att det fanns fisk  viken. Och grejerna låg med i kajaken. Efter espresson blev det att paddla vidare till Risö och öarna där omkring.

Kustbevakningen är ute.

Här går det undan.

Fartkontroll?
Det hördes ett mörkt muller ifrån massa offshore båtar. Det går väldigt fort för dessa fart dårar. Vet inte om det var någon av de godkända tävlingar som går eller ett svartrejs. Kan ha varit ett 20 tal båtar som kustbevakningen kollade till.
Efter detta blev det att  leta reda på en passage mellan Risö och grannön som jag undrat var den var.

Härlig passage vid Risö.
Sen blev det kolla till Lundskär och se hur ön är. Och det var dags för lunch nämligen. Regnet hängde i luften verkligen. Dags att testa min tarp. Så upp med den. 3 träd och en sten så var den uppe. Låg riktigt bra där under när regnet öste ned. Kunde blivit kvar där om inte jag hade andra planer.

Oj en röd tarp. Färgmatchning till tältet.

Regn åter regn.
Paddlade åter till Kittelö för övernattning. Såg väldigt mycket häger. Annars var de vanliga fåglarna där.

Nära o bra.
Det var bara att plocka fram fiskespöt och kolla om Stefan hade rätt att det var mycket fisk i viken. Det är nämligen svårt för båtar att komma åt den. För grunt för komma in. På ett skadat no name med tafs.
Det högg direkt. Men jag tappade den direkt. Mest förvånad blev jag. Måste bli bättre på mothugg.

En grön krokodil.
Sen small det till ordentligt. Ingen 2 kg här. Vilken fart det var på gäddan. Det var skillnad mot vår och sen höstens hugg. Gäddan ville inte väga sig och bli av plockad på mitt drag. Så den slet av min 0,17 mm lina med tunn tafs. Runt 5 kg var den på.

Där försvann ett bra drag.
Sen följde ett otroligt gäddfiske. En till ca 5 kg, 2st 3 kg och 2 2kg saker. då har jag inte fiska av hela viken. Nästa gång blir det att bort hullingarna på krokarna på ett drag. Lättare att släppa tillbaka dem då. En var i dålig form. Men klarade sig. Örnarna hade fått syn på den nämligen. Men jag skrämde dem.

En till.

En till.

Efter ett bra gäddfiske blev det bara att grilla lite och sova. Så kom regnet o blåsten.

Lamm och äppelefterrätt.

Någon väntade på sin hämnd. Inget kvällsdopp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar