lördag 28 juli 2012

Leta reda på Stefan eller borreliarehab.

Efter att besökt fru doktor onsdags. Så blev det penicillin för min borrelia. Så det blev att ta det lugnt några dagar med min cykelpendling. Passade även på att inte stressa ut på fredagen. Men efter grässklippning och altan slöa med min syster så bar det iväg.
Planen var att leta reda på Stefan som hade inhandlat delar av middagen för denna tur. Vi skulle träffas någonstans vid Kittelö.Och innan middagen. En bra plan helt enkelt. 
Medan jag packade kajaken så kom en havsörn svepande över på lagom höjd. Så jag kollade på den en stund och njöt av naturupplevelsen.
Planen för min del var att paddla ut till de yttre öarna i fågelskyddsområdet utan för Sackholmen och Kittelö. Väldigt fina öar. Och det var ett tag sen jag var på dessa öar.

En av dessa vadare. Men vilken?

Här tar det visst slut med öar.

Fågel på stenhög.
 Det är väldigt mycket fågel som flyttar nu. Men några blir jag glad att se. Ett par tordmular körde med sin flummiga flygstil. Och jag börjar gilla trutfåglarna mer och mer.
Hungern började sätta in och det var dags för en liten paus. Jag hade siktat in mig på Rågö Stångskär. det finns en bra vik där.

Där var en vik till.

Inte helt fel.
Jag tg en annan vik istället som jag inte hade varit i. Det var ett bra beslut. Skapligt med lä och det fanns bra tältplatser. Här ska jag återkomma till för övernattning. Till lunch blev det färdig fruksoppa direkt ur förpackningen. Inget finlir här ute. Jo lite blev det. Det pressade ur en espresso ur aerpressen. Vilken bra grej att ha med sig.
En sak som förvånade mig var att det var så torrt här ute. Trädens löv var gula eller ihop torkade.

Men nu blev det leta reda på Stefan. Så kajaken styrdes inåt igen med fina slösurf vågor på vägen. Kom in med bra fart till öarna innan Kittelö. Nu började jag se massa båtar och kajaker. Men var kan Stefan gömt sig?

Var har vi en gul banan?
Direk t jag svängde in mot Kittelö såg jag en bekant kajak med sin ägare. Kollade av tältplatserna men ville flytta kajakerna.
Redan slarvat bort honom?
Men vi hittade ingen tältplats och styrde mot midsommar ön. Men där låg det kajaker på fel ställen så det blev att leta reda på nya ställen för oss.

Inne o vänder.
Efter lite paddling så hittade vi ett ställe med tillräckligt med lä och kvällssol. Det var bara att slå upp tälten och titta till whiskey utbudet i den gula banan.

Ett bra ställe.

Livet på en pinne.

Som vanligt var vädret lite sisådär. Regn molnen dök upp. Men vi tände grillen och molnen försvann.

Bra att minnas till vinterns mörker.

Båten ligger kvar. Sommarstuga?

Stefans moder sponsrade med lyxpotatis.

Vispade till en sabayon till äppelknytet.
Det blir faktiskt mörkt på kvällarna nu. Sen var det riktigt fuktigt i luften. Så  prognosen med dimma verka stämma till söndagsmorgonen. Men det är morgondagens problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar