fredag 27 februari 2015

Varför inte köra en tälttur?

Satt på jobbet och tyckte synd om mig själv. Bara att ta en extra dag ledigt för att dra till stugan och se om det gick att paddla med tält i kajaken. Dags för året första tältning i skärgården.


Tältmys!

Fredag


Efter att vaknat på morgonen tyckte jag att det blåste för mycket. Ja natten hade var för mycket vind för min smak på denna tid på året. Även att jag har paddlat hela vintern. Men det i grodhavet Mälaren. Skillnad mot ett hav med sydliga vindar. Men vinden blev tillräckligt bra för min smak. Så det bar i väg ut mot yttre Stendörren.

Rejäl motsjö.

Glida lite under broarna.

Lugna vatten.

Framme.
Klockan visade att det skulle vara ljust ett par timmar till. Så raka vägen till Klovskär. Ön perfekt för en vintertur. Ön har ett av denna skärgårdens bästa dass! Även brukar det finnas ved och en bra tältplats nu när båtsäsongen är som bort blåst. Även om det var en kort tur så lekte ett par örnar över mig och ett sälhuvud försvann snabbt i vattnet. Och massa olika sjöfåglar.
Efter framkomsten blev det som vanligt att sätta upp tält och byta om till bekvämare kläder än torrisen.

Så där ja. Dags för uteliv.

Grymt!

Även i år har räven lekt här.

Johan & Nyström med Fabriqu.

Tält o tarp fixar kvällen o natten.
När allt är uppe och sen var det bara att göra kvällen med finkaffe, hoppilandare, grillad lamm, potatisgratäng, champagne och varmfruktsallad. Och en varm brasa för sen hoppa i sängs.

Lätt att temperera champagnen. 

Hoppilandkitet.

Testar nytt köket.

Fredagsmys med klass.

Dessert.

Mysklass.
Sen var det bara att krypa i sängs.

Dun gäller.

Lördag

Tältar man så äter man äggmacka.

Sov faktiskt sisådär denna natt. Jag får öva mig lite mer på det här tror jag.
Planen var att dra till ett fågelskyddsområde. Men det är för mycket öppet hav och jag ppadllade själv och var seg. Det hinner nog med att paddla där sent i juli. Så det blev att paddla runt i yttre delen av Stendörren. Det finns massvis med slink och fina paddelställen. Jag förstår att det är så populärt att paddla här.

Dags att kolla om det går att paddla genom.

Med lite trixande så.

Lagun glid.

Inte i dag.

Lite mer vatten kanske?

Med lite fart så.
Kanske inte då. 
Sen började hunger att tilltaga. Passade på ta den ö som flest paddlare bor på. Nämligen Brännskär. Har aldrig förstått varför. Men misstänker att folk tror att de inte får tälta på yttre stendörren. Men det är bara på fastlandsdelen som det är förbjudet. Men denna ö har faktiskt fina tältplatser. Men den brukar ha får. Och får har elaka saker. Ja fästingar och bockar. Så bort med det.

Mer slink o glid.

Skyddad tältplats för sydliga stormar.

Bra kajakparkeringar.

Fikas måste det göras.

Kom igen då solen!
Efter lunchen tänkte jag ta en lite runda utåt mot ett favoställe. Men det gick för mycket sjö för komma dit. Så det blev att dra hem i bra medsjö med surf till stugan. 

På väg igen.

Nja tar väl inomskärs ändå.

Min typ av skärgård.

Nu då?

Hoppar.

Fullfart hemåt då!
Det en bra lördag med roliga korpar och örnar. Sen par änder som jag inte kände igen. Vad som slår mig är att jag såg så lite ejder. Borde finnas massvis. Men inte då. N kanske undrr varför inte köra en dubbelnatt? Nix. Det skulle blåsa 18 m/s på söndagen så jag hoppar sådant när det är ett par grader i vattnet. Men att åter vara ute i skärgården med en kajak och ett tält är helt underbart! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar