lördag 11 april 2015

Det blåste visst..

Efter fick en påhälsning av flunsan under påsken istället för att tillbringa den i en kajak. Så blev suget för stort för en tält tur. Så packa kajaken och dra lite söder för ta en titt om allt fanns kvar.

En tur i dimma.

Lördag


Lite svag efter en omgång flunsa så var det bara packa ned allt som behövs för en tur så här års. Vädret skulle vara soligt och blåsa på söndagen. Inte så farligt trodde jag.

Men var är nu solen då?

Sanda holmar är ett måste.

Fint litet naturresevat

Anfaller den?

Glider lite fint över botten.
Min paddelkompis försvann till stor stan istället följa med på en skön tur. Så jag drog genom Sanda Holmar. Ett litet paradis att paddla genom. Hade roligt åt en hundägare med ung hund. Jycken fick syn på något vattnet o stack ut. Blöt och lycklig var han. Sen paddlade jag över ett blank Kråkfjärd till Rågön.

Där bakom kanske då?

Skärgårds jordbruk på Rågön.

Även bäver bor här.

Inga fiskgjusar här då.

Mot det öppna då!
Sen blev det att paddla inomskärs runt Rågön. Rågön är naturreservat med jordbruk. Så massa kor som står glor på en när man glider förbi. Området är väldigt vindskyddat och är bra paddelvatten. Och bra fiske!
Här brukar jag se mycket örn och även fiskgjuse. Idag var det havsörnar som skrek och visade snabbt bara.
Sen var det bara ta sikte på Backa holmar för lunch. Ett område med massa små öar. Skönt med en paus.

Coola öar i dimman.

In i ö kaoset.

Där kom solen!

Fin kaffe med fin bulle.
Nu var det bara smita iväg mot tältplatsen lite längre ut. Först skulle det lekas lite med massa slinkvägar. Man måste ju ha kul när man paddlar.

Lite vass slink.

Dimmbankarna öste på.

Glid in i dimman.

Fuskbygge?
Den yttre delen av Risö finns det mycket fina slink ställen. Området är grunt och väldigt fint. Jag hoppade ett slink pga en svan låg ruvade. Svanen var varken nöjd med mig eller att jag skrämde upp en örn som drog över den.

Slinker in i en lagun.

Drar väl in slink område de lyx då.

Bland stenar o å krokar.

Strömt var det här.
Nu var det bara dra till en fin liten udde och slå upp tältet. Ta en kopp kaffe. Dumglo en stund samt leta reda på ved.

Dimma är visst dagens tema.

Mycket många små öar.

Mer fika.

Lite mer ved va?

En fin liten udde.
Tältplatsen är skyddad mot sydliga vindar. Vinden skulle vrida mot väst, men det skulle bara regna lite med 5-6 m/s. Så jag tänkte inte mer på det i min pollen dimma. Det skulle nu grilla entrecote och potatisgratäng.

En hoppilandare.

Kämpa solen!

Ingen vind för segling.
 Ångrade att jag inte tog med mig fiskegrejer. En stor havsöring jagade över en grynna. Oj vilken fart.

Mums!

Entrecote med potatisgratäng och en Amarone 

Varmfruktsallad.

Dumglo en brasa är en underbar lyx.
Sen var det bara att krypa ned i dunsovsäcken. Och en sista koll på vädret. Det skulle blåsa västligt 6-12 m/s. Men nu hade det ändras till 8-14 m/s. Men på eftermiddagen skulle det komma byar på 22 m/s. Så jag ställde klockan tidigt för hinna hem innan. Nä 22 är inget jag vill sitta i en kajak.

Söndag

Ring!!!Klockan var bara 7. Jo väldigt tidigt för mig. Natten hade varit blåsigt och regnig. Vaknade flera gånger när regn och vind öste på tältet. Lite glad över att ha ett Hilleberg.

I lä med fin frukost.

Äggmacka!
 Nu var det bara packa tält och kajak för att smita mellan öar för få lä. Den värsta delen skulle bli hoppet över Kråkfjärden utan tvekan. Det var bara ta det lugnt och inte ta några risker huvud taget. En snabb titt på Viva visade att alla fyrar visade 12 m/s i medel och upp till 18 i byarna. Och det märkes när jag drog förbi Kittelö. Vilken surf mellan öarna. Fort gick det.

Blåser rejält o det går bra utan att paddla.

Samla kraft för ett hopp över Kråkfjärden.
Det blev att paddla med kantvind till Sackholmarna. Sjön slog över kajaken så jag bar glad att ha skaljacka över kapellet. Jo jag hoppade över fota detta. Det gäller ju ha driv i kajaken för klara detta väder. Nu är vkvn   väldigt stabil för skitväder. Det går fint i vattnet och känns trygg.

Kryssa i detta väder?
Hoppet över Kråkfjärden gick bra. Men att ha 12 i ryggen med påse moms i byarna var spännande. Värst var att sjön gick ifrån 2 håll. Men gick bra att komma till gattet vid Rövskär. Fort gick det genom där.
Sen var det bara att paddla fint in till stugan. Sen kommer de kraftiga vindarna på eftermiddagen. Kan säga att jag var glad över sitta på altanen med min kaffe och kardemummabulle.


1 kommentar:

  1. Blir riktigt sugen på att återvända för en paddling i Vålarö skärgård med min VKV! Härlig paddling du hade!

    SvaraRadera