lördag 14 juni 2014

En liten rundtur i mina paddelvatten.

Så var det dags för lite semester innan midsommar. Vinden skulle vara nordlig med kulingstyrka i byarna. Så söderut var en bra ide?

Bra skjuts i medvinden.


Lördag

Äntligen var det dags för en vecka semester med paddling som tema. Det gällde nu bara ha en synkning med Stefan när han kunde. Men nu början av vecka blir det att köra en soloräd runt i när skärgården. Solen sken fint på himlen, men kuling i byarna? Nej det blev att ta sikte söderut för slippa stångas i motvinden.

Ut i det blå.

Blir visst väldigt vågigt idag.

Fullfart i medvinden.

Var tog vinden vägen?
Att bara glida med vinden ur hemma viken. Sen styrdes det ut på lite mer öppet vatten. Och då märktes det direkt att det var kuling byar. Det gick bra med sjö och snabb sådan. Tur att de nya räddningshelikopterna övade vid Stendörren.  Det blev att hålla tungan rätt i mun och surfa. synd att det är svårt att fota.

Fler som gillar vind?

Ingen fika?

Lite trassel med naturen.

En fin lä vik.

Sill lunch.

Kanske skulle testa fiskappen.

Myror gillar gråsuggor.
Efter ett till hopp över en fjärd så var det dags för en lunch. Finns ju en vid Sackholmarna på utsidan. Och det var det säkert lä. Nu var inte bara jag som tyckte det. En örn satt gömd i träden och blev sur. Så han stack fint iväg. Räddast blev jag nog.

Fullfart igen då.

Då siktar vi udden med fullfart då.

Alla dessa tältplatser.

En eldstad ska vara stor?

Funkar väl bra va?
Efter att legat och surfat hela dagen var det skönt att svänga in på lä sidan på Kittelö. Här finns det flera tältplatser. Men jag använder mest en. Man ligger snyggt där. Och i denna vind helt i lä. Sen var det bara fiska lite. Och laga till lite lammfile och hasselbacke potatis. Titta lite på örn och falk. Oj vad jag njuter av detta liv.
Semestern ska njutas.

Bra fart på denna gädda.

Skräntärna.

Grilldags

Lamm.

Mat för en kung.

En svensk klassiker.

Mindre fart på denna.

Segelbåten hittade lite lä.

Lugn.

En fin liten udde.

Lite kvälls stiltje.

dumglo.

Ingen solnedgång här.

Bara att njuta

Godnatt.

Söndag

Bara att vakna till en ny dag för paddling. Så nu det bara lista ut var jag skulle paddla. Ett stopp på min favo ö Kloveskär? Det var ju söndag och vindarna skulle vara lite sydliga. Men först blev det snirkpaddling på fina ställen.

Då kör jag äggmacka temat.
Då var det bara dra ut då.

Förbjuden mark.

Lite kanal slink.

Vad gömmer sig här?

En fin slink lagun.

Undertecknad.

Båtfolk hade lagt in mer sten i slinkhål.
En sak som både jag och Stefan brukar kolla efter är just ejderungar. De senaste åren har det varit väldigt svart. Verkar så vara även i år. Jag såg kanske 8 st på en hel vecka. Det smärtar mig mycket.

Årets första.

Ifrån övning?

Dy var det där.

Bara så där?

Backa holmar duger väl?

Lunchtime.
Efter lunchen blev det att ta sikte mot yttre Stendörren för att tälta på Klovskär. Blev helt överraskad av den höga sjön på över farten. Det blir gärna hög sjö här. Mycket vatten som pressas upp och ska genom smala sund. Gammal sjö som kom söder ifrån. Men härlig tur blev det med lite båtar.
Dit är väl jag?

Här guppar det.

Lite finpaddling då.

Ett fikakit.

Sett denna utsikt förr.
Paddlade direkt till där jag skulle sova. Passade på att reta tärnorna som har sin egen ö. De var lite mer ilskna i år. Och måsen bor fortfarande där. Platsen har fina klippor och vi hamnar här ofta.

Anfall!

Vilken plats ska jag ta?

Lugna nerverna efter tärnattackerna.

Då kör vi en pasta.

Sydliga vindar.

Lite slö med kameran.
 Passade på att ta en rundvandring på ön. Det visade att jag var ensam på Klovskär. Rena lyxen i juni. Eller kan man ju säga hur vädret är.
Vid rundvandringen hördes en jäkla liv. Kollade upp i en stor örn strax ovan träkronorna. Nu är träna inte så höga här.Rejäla klor de har. Sen var det bara att försöka somna.


Måndag

Frukost....

Med tarp..

Gjort sitt.

Vädret var snurrigt gällande vinden. Och det skulle bli skurar under dagen. Det är ju bara att paddla på och ta dagen som den kommer. Så tänkte väl ta en tur till utsidan av Hartsön. Där är det knappt någon även när hela delen är öppen för folk. Så det var bara packa ihop allt och sätta fart.

Då snirkar vi ut då.

Va regn?

Jo det var det med råge.

Går det?

Då går jag en bit då.

Hästar.
 Passade på att paddla på ett grunt område för det var mer vatten nu än förra gången. Men det tog stopp i sanden. Då kommer en fyrhjuling körande. Han som körde börja slänga fram massa fika. Men det var inte till mig utan till alla som kom senare på sina hästar. Ja på Ringsö har de ridturer. Roligt med levande skärgård.
Blankvatten.

Testar ny fika plats.

Västkustlunch.

Finväder igen.

Oj en fin tältplats. Synd att jag inte gps märkte den.

Där tar det stopp.

Havet!

Fågelskydd.

Snirk de lux.

Smalt var det här.

En annan väg.

Glider fint.

Oj vad smalt det är.

Går ju bra ju.

En fin vik för tält.

Det blir nog bra här.

Häftig tältplats.
 Det blev att paddla ned till gränsen till fågelskyddsområdet. Planen var att lägga mig på ett mycket häftig tältplats. Rena rama snirkdrömmen för oss paddlare. Nackdelen är att det blåser rakt genom på visa vindar. Så var det på natten. Så det blev en kall natt. Ingen värme än ute i skärgården. Detta på grund av kylan i vattnet.

En fin kväll.

Tisdag

 Jag letade reda på en plats med lä och åt frukost. Nu var planen att paddla hem och fylla på matförråden. De var nämligen slut i kajaken och planen var att sticka ut redan dagen efter. Då med Stefan. Så det var bara att sticka iväg.

Samma väg ut.

Det där så ingen kul ut.

Lite bättre.
 Jag passade på att kolla på en häger som satt i ett trä. I ögonvrån kom en örn och gjorde lite fina flygövningar i vinden. Blir alltid så glad när man ser örn.

Arbetspråm vid Hartsön.

Mot stugan.

En slinkvik.

Dumglo på horisonten lite,
 Vinden var nordlig så det passade fint att lägga till en ö med fin liten vik. Tyvärr ingen perfekt tältplats, men det ska nog gå. får väl testa.

Dumpa sopor.

Väldigt fina tältplatser för paddlare, men....

...på denna ö bor denna stora sak.

The End.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar