söndag 26 januari 2014

Vad ska jag hitta på i år då?

Det är roligt att drömma bort sig i lite sommaräventyr nu på vintern. För visst är det något särskilt att vara långt ute i skärgården och ta dagen som det kommer. Att laga sin mat i solnedgången och sen krypa ned i sovsäcken. Att vakna av någon örn som skriker?

Mer Garkast tack!


Paddla mera.

Mycket av min paddling går ut på att vara i naturen och uppleva de olika årstiderna i skärgården. Alla årstider har sin charm på sitt egna sätt. Men tid som jag gillar mest är sensommaren med sitt ljus och enslighet i skärgården. Det är lätt att paddla var man vill och jag kan slå upp mitt tält jag vill.

Sen augustidag.
En vår tur.
 De senaste åren har den första turen gått av på 1:a maj vid Stendörren. Och det har varit en dagstur med Stefan. Det är kallt i vattnet och kyligt i luften. Det har inte varit läge att paddla tidigare.
Men i år planerar jag att paddla redan i påsk. Sen om det blir dagsturer eller övernattning får vi se.

Surf mot Lacka.
En skillnad mot de andra åren blir att jag kommer att paddla en hel del i Stockholm. Vad jag märker att jag behöver är mer paddling året runt. För det känns så dumt att ha den bästa formen i september. När jag vill ha den redan i juni månad. Då måste jag börja paddla tidigare och mer än tidigare år.
Så jag tänker paddla med Örnsbergs kanot sällskap. Det innebär att jag kan göra ett pass i veckan minst. Och paddla andra typer kajaker än VKV för få mer variation. Sen blir det skaffa mig en torrdräkt för kunna paddla senhöst och vinter innan isen läger sig. Kanske blir att hänga med någon helg med ÖKS i Stockholm.

 
Vilpaus efter korsande av Mysingen.

Att sova i tält.

Jag har ett mål att komma över 30 nätter med kajaken varje år. Förra året blev det hela 45 stycken tältnätter. Det är mycket bra för min del. Så är blir det att höja ribban lite och försöka med 50 nätter på året. Det kommer bli mycket svårt för att få den tid som behövs för klara det. Men 30 går väl?

Måne över Bråviken.

En morgon i juni.
 Vad som jag kommer att försöka är att ha övernattningar även sena oktober och tidiga november. sen vore häftigt att fira nyår i skärgården i ett tält. Jag misstänker att jag får med Stefan på det nu. 2 galenpannor som vill testa sina gränser. Det gäller bara att ha utrustningen för det och kunskapen.


Lycka!

Men de sa ju att det skulle vara sol ju.

Långturer

Jag älskar att göra veckoturer och längre varianter som att paddla ifrån Stendörren till Västervik och tillbaka. Jag är klart biten av detta med ligga länge ute med kajaken och ta dagen som kommer.

Så drar vi då någonstans.
Jag tror att jag inte kan lura med mig Stefan till Stockholmsskärgård. Så det blir att paddla söderut ett tag. Det är ingen dum tur att göra på 3 veckor eller dylikt. Det finns mycket att upptäcka och uppleva igen. Misstänker att det blir att undersöka Tjust skärgård lite mer och dra lite mer på utsidan av skärgården. Storkläppen måste ju besökas denna gång.
Själv kommer jag ta en tur upp till Landsort hållet. Men med mer marginal och kortare dagpass än sist. något har jag väl lärt mig hoppas man ju.

Mitt älskade Äspskär i ST Anna Skärgård.

Korta turer

En sak som är kul är att lasta på kajakerna på bilen och dra till Arkö och göra en runda runt i denna skärgård. Jag är väldig nyfiken på visa öar för att tälta på dem. Och det är perfekt för en 4 dagarstur med att ta norra delen av ST Anna Skärgård. En av mina favorit platser att paddla på.

Ö dräll.

Horisont dräll.

Lite färg kanske

Självklart kommer jag göra minst en runda till Garkast. Denna otroliga vackra plats. Turen går ju längs ut man kan komma vid Stendörren. Vackra öar med mycket fågel som havsörn, tordmule och massa änder. Sen kan man ju alltid hoppas på att få se säl.

Garkast!

Lite mer Garkast.
I år måste det bli ett anfall mot Hävringe. Det är en bra bit dit ut ifrån fastlandet. Det måste vara lugnt så det blir en bekväm färd dit. Vore häftigt att tälta där ute på ön med alla paddor och grisslor. Okej det går ta in på vandrarhemmet.

 Maten

Två bilder får visa målen...

Fler varianter av efterrätter.
Mer grillat.

Nu gäller det bara att få tag i det fina vädret för kunna njuta av livet där ute i skärgården.

Horisont jakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar