lördag 12 oktober 2013

Årets sista övernattning.

Det var bäst att passa på när det utlovades finväder på höstkanten. Det var bara att dra ut med en väl packad kajak för njuta av de sista fina höstdagarna på året.

Kan det bli bättre?


Lördag

Efter packat kajaken efter alla konstens regler så bar det iväg. Kajaken var lite justerad med isolering i sittbrun för klara kylan ifrån vattnet. Ja det är den tiden på året det faktiskt kyler ordentligt vid längre turer. Det blir lite besvärligt med ha rätt kläder för att hamna i vattnet om det är varmt i luften. Säkerhet först brukar det heta. Fast jag hade hydroskin/våtdräckt över kroppenoch vattentätastrumpor. Bara att paddla lite lugnare då. Men nu ska vi inte bada. Så ut mot havet!

Ingen sjö att skriva hem om.

Hjälp vågor!

Lite standard slink.

Så otroligt vackert.

Planen var att paddla baklänges den tur som jag gjorde sist. Så rakt ut till en skön ö för lunch och sen inåt till samma ö som sist.

Bäst att lägga på lite solbränna då.
När jag paddlar så har jag ett lite öga på om man kan se roliga fåglar. Och har bra blick var man kan se örn. Sen att glida förbi en mindre ö och få syn på en örn på nära håll utan att störa den är en bonus som jag lever på en stund. Och det fick jag denna dag.

Undrar vad den ser?
Dumglo bara...

Jo lite botten där.

Suck..

.. mer suck.

För långt för att sticka dit.
Tempot var inget att skryta över denna dag. Fast spelar det för roll när man kan bara njuta av stillheten och den vackra omgivningen. Det ger verkligen ro i själen.

Gulasch lunch.


Låg vatten? Går det?

Lite finlir.

Det gick ju bra.

Glider vidare.

Dumglo lite då.
 Så var det bäst att leta reda på tältplatsen och fixa till allt för kvällen. För det skulle ju resa tält, fixa ved och laga god mat. Sen måste det fiskas lite och njuta av solen. Sa jag kaffe?

Sa jag att det var blankvatten?

Standard klippan då.

Kryp..

Bekant vy.

Ett tält.

Champagne på kylning.

Ett kryp till.

Kämpa solen kämpa då.

Grillad lax med godsaker.

Värmande eld.

Härligt med eld och champagne.

Åppelkaka och hemgjord vaniljsås.
Sen somnade jag som en kung i tältet efter en bra dag på sjön.

Söndag

'Oj då!
Att vakna i ett fuktigt tält kan jag stå ut med när vädret är så underbart så man kan bara dö av lycka. Att det hade varit någon grad runt nollan märktes på visa matvaror och att det var lite frost på tältduken. Så det bara att göra ordning lite lyxfrukost bestående äggröra med lax, juice och johan&nyström kaffe. En fin start på dagen helt enkelt.

Grön gegga? Nä bra olivolja.

Så ska en frukost vara.

Paddla på blankvatten igen?
Det var med lite sorg att paddla hemåt igen. Så många härliga minnen som strömmar genom hjärnan och själen. Det är så härligt och avkopplande att paddla och vara så nära naturen. Jag verkligen njuter av livet då. så prova på detta med paddling och gör långa äventyr. För det är verkligen värt det.

Så siktar jag hemåt igen.

Bara att glida över grunda vatten.

Fler som njöt av den sköna höstdagen.

Reklam.

Glida genom ett salsgolv.

Blankt.

Mer blankt än så här blir det inte.

The End

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar